جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

متن خبر

Telegram
Email
Print

فرهنگ سازی عمومی و ارائه بسته های حمایتی دولت می‌تواند راهگشای توسعه شرکت‌های دانش بنیان باشد

کیان حصاری ، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی در گفتگو با پایگاه خبری (صدای مهندسی ایران) صما و نشریه راه و ساختمان:

فرهنگ سازی عمومی و ارائه بسته های حمایتی دولت می‌تواند راهگشای توسعه شرکت‌های دانش بنیان باشد

فرصتی حاصل شد تا در مجموعه صما گفتگویی داشته باشیم با مهندس کیان حصاری، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی. حاصل این گفتگو که در رابطه با حوزه مقولات دانش بنیان در صنعت ساختمان است، هم اکنون پیش روی شماست.

صنعت ساخت و ساز چه سهمی از حوزه دانش بنیان دارد؟

نظر به به نامگذاری سال ۱۴۰۱ به نام سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین از سوی مقام معظم رهبری و از طرفی با توجه به سهم حدود ۱۲ درصدی اشتغال مستقیم کشور در حوزه صنعت ساخت ساز و مسکن، شرکت های دانش بنیان حوزه مسکن می توانند نقش مستقیمی در افزایش اشتغال و رونق بازار مسکن ایفا کنند.

با توجه به اجرای طرح نهضت ملی مسکن و عزم دولت محترم برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در هر سال، به نظر می رسد این مهم با استفاده از مصالح ساختمانی سنتی چه از بعد کیفیت تولید و رعایت حداقل استانداردهای مورد نیاز و چه از بعد کاهش زمان تولید قطعات ساختمانی میسر نخواهد بود.

نقش شرکت های دانش بنیان در حوزه مسکن و ساختمان می تواند با بکارگیری تکنولوژی های روز در جهت کاهش هزینه های ساخت، سبک سازی در ساختمان ها و در نتیجه کاهش قیمت تمام شده ساختمان نمود پیدا کند. در همین راستا صنعتی سازی در ساختمان ها با نیت افزایش سرعت تولید و کاهش بهای تمام شده قطعات ساختمانی با الگو برداری از روشهای تولید و ساخت قطعات کشورهای پیشرفته و در راستای کاهش خطاهای انسانی در ساختمان می تواند راهگشا باشد.

چگونه می‌توان به رشد و توسعه شرکت‌های دانش بنیان امیدوار بود؟

به نظر می رسد فرهنگ سازی عمومی و ترغیب سازندگان در جهت استفاده از تکنولوژی های جدید تولید شرکت های دانش بنیان می تواند به واسطه طرح های تشویقی بانک‌ها در ارائه تسهیلات بالاتر و همچنین ارائه بسته های حمایتی دولت در راستای کاهش هزینه های عوارض صدور پروانه ساختمانی و هزینه های جاری مختص دوران بهره برداری ساختمان تحقق یابد.
با عنایت به مفاد تصویب نامه هیات محترم وزیران با موضوع لزوم رعایت صرفه جویی مصرف انرژی در ساختمان ها و رده بندی انرژی در ساختمان ها، جایگاه شرکت های دانش بنیان در زمینه تولید مصالح ساختمانی و اجزای ساختمانی با کیفیت و دارای استاندارد، بیش از پیش ضروری به نظر می رسد. لازم به ذکر است بر اساس این دستورالعمل از ابتدای سال ۱۴۰۲ پروانه ساختمان تنها برای ساختمان هایی که حداقل رده انرژی را کسب نمایند صادر خواهد شد و ساختمان‌های دارای رده های انرژی بالاتر مشمول تخفیف در قبوض مصرفی انرژی خواهند شد.

همچنین با توجه به شرایط خاص کشور و قرارگرفتن در دوره خشکسالی ، به نظر می رسد یکی از مهمترین دغدغه های کشور در حوزه آب و صرفه جویی در مصرف آن معطوف گردد. در همین راستا شرکت های دانش بنیان می تواندد با ارائه راهکار های عملیاتی و ارزان قیمت نقض بسزایی در کاهش مصرف آب و یا بکارگیری روشهای نوین جهت تصفیه آب و بازگرداندن آن به چرخه مصرف جهت کاربری های خاص بویژه در مجتمع های مسکونی بزرگ و پروژه های اقدام ملی مسکن، ایفا کنند .

https://www.samair.ir/73940/%d9%81%d8%b1%d9%87%d9%86%da%af-%d8%b3%d8%a7%d8%b2%db%8c-%d8%b9%d9%85%d9%88%d9%85%db%8c-%d9%88-%d8%a7%d8%b1%d8%a7%d8%a6%d9%87-%d8%a8%d8%b3%d8%aa%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%ad%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%aa/

اطلاعیه های مهم

آخرین اخبار