جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

متن خبر

Telegram
Email
Print

چهره خاکستری بجنورد چه زمانی زیبا می شود

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان به نقل از خبرگزاری ایسنا/خراسان شمالی، تنها با چند دقیقه قدم زدن در کوچه ‌پس‌کوچه‌های بجنورد متوجه ناهمگونی ساختمان‌هایی می‌شویم که آبروی شهر هستند، نماهایی که چهره شهر را خاکستری و زشت کرده اند.

نماهای ساختمان باید به شکلی باشند که چشم بیننده را به سوی خود جذب کند و آلودگی بصری برای آنها ایجاد نکند، اما وقتی وارد استان خراسان شمالی و شهر بجنورد می‌شویم این وضع بدتر است و در نگاه اول این شهر با چهره‌ای آشفته به نظر افراد می‌رسد.

خراسان شمالی به عنوان گنجینه فرهنگ‌ها در کشور معروف است اما در نماهای ساختمان‌های موجود در شهرهای آن هیچ نشانی از فرهنگ و تاریخ این استان وجود ندارد.

زمانی که چرخی در مرکز استان زده می شود، ساختمان‌ها با نماهایی با سنگ مرمر سفید، قهوه‌ای، قرمز و یا کامپوزیت که یک در میان در کنار یکدیگر قرار گرفته اند دیده می‌شود که حتی برخی از ساختمان‌ها نیمی از ساختمان خود را با سنگ و نیمی دیگر را با شیشه، نیمی را با شیشه نیمی را با کامپوزیت، نیمی با سنگ و قسمتی را با آجر نما کرده‌اند و از سوی دیگر بسیاری از ساختمان‌ها به طور کلی فاقد نما هستند.

سیمان‌های رنگی همچون پرتغالی، قهوه‌ای، سبز و یا خاکستری یکی دیگر از مصالحی است که اخیراً افرادی که در ساختمان سازی با بحران پول مواجه می‌شوند از آن استفاده می‌کنند اما رنگ‌های استفاده شده در آن هیچ همخوانی با شرایط فرهنگی و اقلیم این استان ندارد.

ترکیب رنگ‌های به کار برده شده از دیگر مواردی است که به علت عدم وجود هماهنگی بین آن ها چشم شهروندان را آزار می‌دهد، و به طور کلی نماهای ساختمانی به کار برده شده شهر بجنورد و سایر شهرها، این استان را به مکانی زشت مبدل کرده است.

ایجاد هارمونی در نمای ساختمان ها نیازمند یک حرکت جهادی

حصاری رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: بخشی از ناهنجاری‌هایی که در سطح جامعه می‌بینیم ناشی از آشفتگی‌های نماهای شهری است برخی از نماهای شهری آن‌چنان نامطلوب هستند که موجب آزار و اذیت می شوند.

وی با تاکید بر اینکه باید کمیته نما و منظر شهری در خراسان شمالی فعال شود، گفت: باید در این کمیته مسئله نماسازی نظامند دنبال شود تا نمای ساختمان ها با یک تم مشخص ساخته شوند.

این مقام مسئول افزود: متاسفانه در این شهر نماهای ساختمان ها بدنمایی می کند و هر شخصی با یک نما و رنگی ساختمان خود را ساخته؛ غافل از اینکه نبود این هارمونی چقدر چهره شهر را زشت کرده است.

وی ادامه داد: متاسفانه هنوز یک قانون و ماده مشخصی وجود ندارد که مالک را مکلف کند تا بر اساس آن نمای ساختمان خود را بسازد و آن یک خلا قانونی است که باید به آن نیز توجه شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی تاکیدکرد: برای اینکه نمای ساختمان های شهر یک هارمونی یکسان پیدا کنند باید شهرداری و شورای شهر نیز در کنار نظام مهندسی ساختمان قرار گیرند و یک حرکت جهادی اتفاق بیفتد.

وی افزود: از ابتدا که وارد شهر می‌شویم تا به ادارات و فضاهای عمومی برسیم، نما و مشخصات طولی و حدود خیابان باید به گونه‌ای باشد که علاوه بر خوانا بودن مسیر، مسیر به چشم هر بیننده‌ای خوشایند باشد و آلودگی بصری برای افراد ایجاد نکند.

حصاری ادامه داد: در نگاه دوم نماهای ساختمان باید به گونه‌ای باشد که وقتی فرد جدیدی وارد شهر می‌شود از نماها و ترکیب رنگ‌های موجود در آن اطلاعاتی در خصوص شهر و مشخصات آن به دست آورد.

وی تاکید کرد: یکنواختی نما با محیط خود یکی از خصوصیات نماهای ساختمانی است اما در شهر بجنورد متاسفانه هر کسی با سلیقه خود هر طوری که دلش می‌خواهد از نماها استفاده می‌کند که با طرح‌های ساختمان مجاور هیچ‌گونه همخوانی ندارد.

به گفته این مقام مسئول نمای ساختمان حق همه شهروندان است چه کسانی که در آن شهر زندگی می‌کنند و چه کسانی که برای چند ساعتی وارد آن شهر شده‌اند.

https://www.isna.ir/news/1400120100514/%DA%86%D9%87%D8%B1%D9%87-%D8%AE%D8%A7%DA%A9%D8%B3%D8%AA%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%AC%D9%86%D9%88%D8%B1%D8%AF-%DA%86%D9%87-%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%B2%DB%8C%D8%A8%D8%A7-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF

اطلاعیه های مهم

آخرین اخبار